איך מתייחסות תקנות התעבורה לשאלה האם צי קטנועים צריך קצין בטיחות בתעבורה?
התשובה היא כן יש התייחסות ברורה לקטנועים ואופנועים בנושא מינוי קצין בטיחות בתעבורה
הפעלת צי קטנועים לצורכי שליחויות דורשת הקפדה על בטיחות הנהגים, תקינות הכלים בהתאמה לתקנות התעבורה בישראל בנושא קצין בטיחות בתעבורה.
שאלה אשר עולה לעיתים בקרב מנהלי צי שליחויות היא האם צי קטנועים מחויב במינוי קצין בטיחות בתעבורה או לחלופין יכול להשתמש בגורם מקצועי המספק שירותי קצין בטיחות בתעבורה?
לקריאה נוספת:
מה אומרות כיום תקנות התעבורה לגבי ציי קטנועים?
לפי תקנות התעבורה בישראל, נכון לינואר 2025, חלה חובת מינוי קצין בטיחות בתעבורה גם על חברות המפעילות צי קטנועים כאשר הן עונות על הקריטריונים הבאים:
- אם ברשות החברה 40 כלי רכב מנועיים ומעלה – כולל קטנועים – חלה חובת מינוי קצין בטיחות בתעבורה.
- אם החברה מפעילה 20 כלי רכב דו-גלגליים (קטנועים ואופנועים) לצורכי עבודה – עליה למנות קצין בטיחות.
- חברות ליסינג והשכרת קטנועים עם 20 קטנועים ומעלה – מחויבות במינוי קצין בטיחות בתעבורה.
למרות שהתקנות עוסקות על פי רוב ברכבים כבדים, צי שליחויות המבוסס על קטנועים אינו פטור מהחובה במקרים שבהם מספר הכלים עומד בדרישות החוק.
מה קורה בחברות שליחויות הגדולות בישראל?
ענף השליחויות בישראל נשלט על ידי חברות גדולות כמו Wolt, תן ביס, גט שליחויות אשר מתמקדות בתחום המזון המהיר בעיקר.
לצידן יש חברות שליחויות ולוגיסטיקה המתמחות בשליחויות שאינן בתחום המזון, כגון HFD, UPS, FedEx ישראל, דינמיקס שליחויות ועוד רבות אחרות.
✅ חברות אשר מחויבות במינוי קצין בטיחות בתעבורה:
- חברות המחזיקות 20 קטנועים ויותר לצורך הפעלת מערך שליחויות עצמאי.
- חברות לוגיסטיקה שמתמחות בשליחויות מסחריות (כגון מסמכים, חבילות ואביזרים טכנולוגיים) עם צי דו-גלגלי משמעותי.
- חברות ליסינג תפעולי המעניקות שירותי השכרת קטנועים לשליחים באופן שוטף.
❌ חברות אשר אינן מחויבות במינוי קצין בטיחות בתעבורה:
- חברות שליחויות הפועלות בשיטת פרילנסרים – לדוגמא, שליחי Wolt או תן ביס הם עצמאיים ברובם, ולכן האחריות הבטיחותית עליהם אינה חלה ישירות על החברה.
- חברות קטנות אשר מחזיקות פחות מ-20 קטנועים וגם מתבססות על שיתוף פעולה עם נהגים פרטיים.
האם צפוי שינוי בתשובה לשאלה האם צי קטנועים צריך קצין בטיחות בתעבורה?
נכון לינואר 2025, התקנות עשויות להשתנות.
משרד התחבורה שוקל החמרה בפיקוח על בטיחות רוכבי קטנועים, עקב ריבוי תאונות דרכים בענף השליחויות.
ייתכן שבעתיד יורחבו החובות כך שגם חברות הפועלות במודל של פרילנסרים יידרשו לעמוד בתקני בטיחות מחמירים יותר.
מה האחריות של קצין בטיחות בצי קטנועים?
תפקידו של קצין בטיחות בתעבורה חיוני לצמצום סיכונים והגברת הבטיחות של נהגי צי קטנועים.
התפקיד כולל:
- פיקוח על תקינות הכלים – ביצוע בדיקות שוטפות לכלי הרכב כדי להבטיח שהם כשירים לנסיעה.
- הדרכת נהגים – קיום הכשרות מקצועיות בנושאי נהיגה בטוחה, ציות לחוקי התנועה ותגובה למצבי חירום.
- ניהול תיעוד ועמידה בתקנות – מעקב אחר רישיונות, ביטוחים ויומני טיפולים לכל כלי הרכב בצי.
- חקירת תאונות – במקרה של תאונת דרכים, עליו לבדוק את הסיבות, להסיק מסקנות ולתכנן צעדים למניעת הישנות מקרים דומים.
אז האם צי קטנועים צריך קצין בטיחות בתעבורה
מינוי קצין בטיחות בתעבורה לצי קטנועים אינו נדרש לכל עסק, אך לחברות המחזיקות 20 קטנועים ומעלה, מדובר בחובה חוקית.
גם חברות שאינן מחויבות במינוי כזה עשויות להפיק תועלת רבה משירותי קצין בטיחות בתעבורה במיוחד במטרה לצמצם תאונות ולייעל את ניהול צי הרכב.
יש לשים לב! אם התקנות התעדכנו בעתיד, ייתכן שגם חברות הפועלות בשיטת שליחים עצמאיים יצטרכו להקפיד יותר על תקנות בטיחות ועמידה בסטנדרטים מחמירים יותר.